В данной работе исследуется вопрос о проливах в русско-турецких отношениях с начала XX века до Первой мировой войны. Захват проливов, дающий торговые и военные преимущества, становится приоритетным вопросом внешней политики России в XVIII-XIX веков. Заняв проливы Россия планировала установить господство в Средиземном море, переправив туда Черноморский флот. До Первой мировой войны у России было множество различных планов по завладению проливами. Но планам не дано было осуществиться. Этому способствовала поддержка Османской империи Англией и Францией, а также защита территориальной целостности Османской империи Германией и Австрией. К тому же, Россия несколько раз хотела внезапным нападением захватить проливы - в 1892, 1897 и 1908 годы - но эти планы не были реализованы из-за неготовности Черноморского флота. Кроме того, министр иностранных дел России Александр Петрович Извольский совершил несколько дипломатических поездок в европейские государства, с целью изменения статуса проливов и обретения Черноморским флотом права беспрепятственно перемещаться в Средиземное море и обратно.
The article analyzes the issue of the Dardanelles and the Bosphorus Straits in Russian-Turkish relations since the beginning of the 20th century till the beginning of the First World War. As a priority issue in foreign policy of Russian Empire in the 18th and 19th centuries became the capture of the straits, which would provide the trade and military advantages. Having occupied the straits, Russia planned to establish dominance in the Mediterranean Sea by transferring there the Black Sea Fleet. Before the First World War, Russia had a lot of unsuccessful attempts of the straits occupation. This was influenced by England, France, who supported the Ottoman Empire against the possible seizure of the straits by Russia, as well as Germany and Austria, who spoke out in defense of the territorial integrity of the Ottoman Empire. In addition, Russia several times wanted to occupy the straits with a sudden attack - in 1892, 1897 and 1908 - but these plans were not implemented due to the unavailability of the Black Sea Fleet. In addition, Russian Foreign Minister Alexander Petrovich Izvolsky initiated diplomatic trips to European states in order to change the status of the straits and allow the Black Sea Fleet to move freely to and back from the Mediterranean Sea.