Данная статья посвящена проблеме исследования эстетического восприятия современных медиатекстов у аудитории. Обосновывается гипотеза о том, что индивидуальная эстетическая установка играет важную роль при восприятии индивидом эстетического объекта. Целью статьи является анализ и выявление факторов влияния на эстетическое восприятие медиатекстов аудиторией на базе результатов проведенного эксперимента методом фокус-групп. В статье представлены экспериментальные выводы об особенностях индивидуального и группового эстетического восприятия медиатекстов, а также выводы о принадлежности реципиентов к определенному типу эстетического восприятия, согласно методикe локуса контроля. В статье также использованы методы анкетирования и семантического дифференциала.
This article is devoted to the problem of studying the aesthetic perception of modern media texts from the audience. Substantiates the hypothesis that an individual aesthetic installation plays an important role when an individual perceives an aesthetic object. The purpose of the article is to analyze and identify the factors influencing the aesthetic perception of media texts by the audience based on the results of the experiment conducted using the focus group method. The article presents experimental conclusions about the characteristics of individual and group aesthetic perception of media texts, as well as conclusions about the belonging of the recipients to a certain type of aesthetic perception, according to the method of Locus of Control. The article also used the methods of questioning and semantic differential.