Представлено политологическое осмысление роли медиа эпохи постмодерна в международной коммуникации. Понимание того, как ИКТ изменили медиа, позволяет оценить влияние интернета на международно-политическую коммуникацию. Предложен понятийный аппарат новых медиа и ИКТ. Рассмотрены технологический и социальный аспекты новых медиа, их платформы, содержательные форматы и современные тренды медиатизации политики и политизации медиа. Отмечен двойственный характер влияния медиа эпохи постмодерна на международно-политическую коммуникацию. Они способствуют виртуальному космополитизму и развитию мультинационального и мультикультурного политического пространства, но одновременно навязывают социальные стереотипы, усиливают политический субъективизм и препятствуют межкультурному диалогу.
The research aims at political rethinking of the postmodern media in international communication. Understanding how ICT influenced the media provides insight into the challenges brought by the Internet into international political communication. A terminological framework of the new media and ICT is presented. Technological and social aspects of the new media, their multiple platforms, various content formats and current trends of mediatization of politics and politicization of the media are discussed. It is argued that the impact of the postmodern media on international political communication is actually twofold: they contribute to virtual cosmopolitanism developing and multinational and multicultural political space structuring, but also promote social stereotypes, reinforce political subjectivities and hamper intercultural dialogue.