В условиях современных информационных технологий, моделирования искусственного интеллекта, многообразия ценностных ориентаций обостряется проблема понимания как фундамента и предпосылки образования. Целью статьи является анализ феномена понимания в математике. В работе вводятся понятия математической картины мира (МКМ) и индивидуальной математической картины мира (ИМКМ). Отличительной особенностью работы является то, что в ней понимание в математике трактуется как процесс формирования ИМКМ. Выделен базовый элемент ИМКМ и его структура. В работе принято, что целостное и связное представление базового элемента ИМКМ означает понимание математического понятия.
Under the conditions of modern information technologies, artificial intelligence modeling, diversity of value orientations the problem of understanding as the foundation and prerequisite for education is aggravated. The aim of the article is to analyze the phenomenon of understanding in mathematics. The notions of mathematical picture of the world (MPW) and individual mathematical picture of the world (IMPW) are introduced. The distinctive feature of the work is that understanding in mathematics is treated as a process of IMWP formation. The basic element of IMPW and its structure are distinguished. It is accepted in the work that a coherent representation of the basic element of IMCM means understanding of a mathematical concept.