Интеллектуальная инициатива рассмотрена как предиктор вовлеченности с теоретическим обоснованием и эмпирическим сопровождением. Теоретически интеллектуальная инициатива является элементом структуры психологического механизма творчества, а экспериментально, на материале рефлексивных эссе аспирантов-физиков, представлена в виде её статичных (результат, опыт) и динамичных (процессы, действия, стремления) характеристик. В основу выделения инициативных характеристик как предикторов вовлеченности аспирантов в научную и педагогическую деятельность легли экспертно выделенные критерии рефлексивной самооценки авторского опросника: креативность, инициативность, целеустремленность, способность ставить собственные цели, написать научную статью, решить интересную научную проблему. К числу статических характеристик отнесены: инициативно выполненные научные публикации в высокорейтинговых журналах и педагогический опыт аспирантов. Динамические характеристики как предикторы реальной вовлечённости в аспирантскую деятельность, представлены готовностью: действовать по самостоятельно избранному плану, осуществлять профессиональную самореализацию, включаться в международную научную коллаборацию, вести исследования междисциплинарного типа, извлекать фундаментальные сведения об устройстве природного мира и внести свой вклад в науку.
Intellectual initiative is considered as a predictor of engagement with theoretical justification and empirical support. Theoretically, intellectual initiative is an element of the structure of the psychological mechanism of creativity, and experimentally, based on the material of reflexive essays of physics graduate students, it is presented in the form of its static (result, experience) and dynamic (processes, actions, aspirations) characteristics. The basis for the identification of initiative characteristics as predictors of the engagement of graduate students in scientific and pedagogical activities was formed by expert criteria of reflexive self-assessment of the author's questionnaire: creativity, initiative, purposefulness, the ability to set their own goals, write a scientific article, solve an interesting scientific problem. Among the static characteristics are: proactively carried out scientific publications in highly rated journals and the pedagogical experience of graduate students. Dynamic characteristics, as predictors of real engagement in postgraduate activities, are represented by willingness: to act according to an independently chosen plan, to carry out professional self-realization, to join an international scientific collaboration, to conduct interdisciplinary research, to extract fundamental information about the structure of the natural world and to contribute to science.