В статье представлены результаты исследования эмоциональной сферы студентов медицинского института. Полученные результаты позволяют заключить, что в период социально-психологической адаптации на первом курсе происходит интенсивная трансформация эмоциональной сферы студентов-медиков за счет развития рефлексивных процессов. Показано, что на протяжении младших курсов достоверно увеличиваются самооценки умений, являющихся основой стресс-менеджмента. Гендерные различия в развитии эмоциональной сферы отчетливо проявляются на втором курсе. У девушек эмоциональная сфера претерпевает качественные изменения и становится более целостной; девушки гораздо выше оценивают свою эмоциональную компетентность. У юношей на втором курсе начинается качественная перестройка эмоциональной сферы за счет развития контроля эмоциональных состояний. Студенты-медики нуждаются в психолого-педагогическом сопровождении профессионально-личностного развития. Развитие эмоциональной сферы должно быть важной педагогической задачей в профессиональном обучении будущих врачей.
The article describes results of a study of the emotional sphere in individuality among students of a medical institute. The results allow us to conclude that during the period of socio-psychological adaptation, an intensive transformation of the emotional sphere occurs on the basis of the development of reflexive processes. The results of the study show that self-assessment of skills, which are the basis of stress-management, significantly increase during junior courses. Gender differences in the development of the emotional sphere were revealed among the second-year students. In the female group, the emotional sphere undergoes qualitative changes and becomes more integral; participants of the female group rates their emotional competence much higher. In the male group of the second-year students, a qualitative restructuring of the emotional sphere begins due to the control of emotional states development. Medical students need psychological and pedagogical support for professional and personal development. The development of the emotional sphere should be an important pedagogical task in the professional training of future doctors (physicians).