В статье рассматривается геокультурный образ Казахстана в аспекте его восприятия в музыкальном общении межкультурного пространства. Используя методы восприятия международных слушателей, оно представляет собой качественное тематическое исследование казахских музыкальных произведений зарубежных композиторов, которые привлекают как национальную, так и международную аудиторию. Предварительные результаты показывают, что существует разница между восприятием местной и зарубежной аудиториями при распознавании казахских традиций, используемых ими. Лучшее понимание того, как это происходит, могло бы помочь продвинуть идентичный образ Казахстана и Центральной Азии, укрепить "международное понимание", а также создать мост между культурами, не теряя при этом уникальных аспектов казахской музыкальной и культурной самобытности
This research highlights the geo-cultural image of Kazakhstan, as perceived within an intercultural "world," specifically in music communication. Using methods of 'listener research,' this study has assessed the perceptions of international listeners using keywords related to both Kazakh and European cultures. This study is a qualitative case study of Kazakh music composers and concerts that has explored how Kazakh composers have attracted both national and international audiences with both contemporary and traditional music. Preliminary findings suggest that there is difference between the perceptions of Kazakh and non-Kazakh audiences when recognising and responding to Kazakh traditions used in non-Kazakh music arrangements. A better understanding of how this happens could help to promote an accurate image of Kazakhstan and Central Asia, enhance 'international understanding,' and also create a bridge between cultures without losing the unique aspects of Kazakh musical and cultural identity