Широкое бытование гармоники в различных слоях музыкальной культуры современного Казахстана имеет исторические предпосылки, выявлению некоторых из них посвящена данная статья. Казахско-татарские отношения основаны на глубоких многоуровневых связях (историческая, языковая, конфессиональная общность, семейно-родственная), послуживших основой для многих казахских заимствований из татарской культуры, которые прослеживаются, в том числе, и в музыкальном быту. Такой подход позволяет по-новому взглянуть на вопрос о причинах появления гармоники в казахской среде и расширяет представление о межэтнических взаимоотношениях, повлиявших на культуру казахов в целом
The wide existence of the harmonica in various layers of the musical culture of modern Kazakhstan has historical prerequisites, and this article is devoted to identifying some of them. Kazakh-Tatar relations are based on deep multi-level ties (historical, linguistic, confessional community, family and kinship), which served as the basis for many Kazakh borrowings from the Tatar culture, which can be traced, including in musical life. This approach allows you to take a fresh look at the question of the causes of the appearance of harmonics in the Kazakh environment and expands the understanding of interethnic relations that have influenced the culture of Kazakhs as a whole