В статье раскрываются особенности индивидуализации процесса обучения в учреждении дополнительного образования детей. Цель исследования: поиск эффективных способов индивидуализации обучения в учреждении дополнительного образования разных категорий детей: имеющих ограниченные возможности здоровья и одаренных. Среди этих способов: определение индивидуальной образовательной траектории обучаемого, разработка на этой основе индивидуального образовательного маршрута. В статье анализируется опыт педагогов Центра детского творчества "Юность" г. Перми по индивидуализации обучения разных категорий детей.
The article describes the peculiarities of the individualization of the learning process in the institution of additional education for children. The purpose of the study is the search for effective ways of individualizing of education in an institution of additional education for different categories of children: those with disabilities and gifted ones. Among these methods are: determination of the individual educational trajectory of the student, the development of an individual educational route on this basis. The experience of the teachers of the Center for Children's Creative Work "Yunost" in Perm on the individualization of education is analyzed in the article.