Проблема исследования. Национальный проект "Образование" определяет в качестве одной из основных задач модернизации системы образования России формирование педагогического корпуса, соответствующего запросам современной жизни. Очевидно, что российской школе необходим педагог, способный организовать целенаправленное управление процессом воспитания и развития личности обучающихся, создать условия, ориентированные на их эффективное психолого-педагогическое сопровождение.
Изучая научную литературу, мы можем констатировать, что проблема подготовки к классному руководству в вузе изучена недостаточно во многих аспектах: слабо разработаны методы развития педагогической и психологической культуры будущего классного руководителя, отсутствуют концептуальные подходы к организации и проведению педагогической практики в системе подготовки будущего учителя-воспитателя и т.п. Значительный дефицит существует и в аспекте диагностических методик, позволяющих отслеживать уровень развития готовности к классному руководству у будущих учителей.
Цель исследования. Целью исследования является представление результатов апробации оригинального опросника по выявлению готовности к классному руководству будущих педагогов.
Методы исследования. Апробация опросника проводилась на экспериментальной выборке студентов бакалавриата старших курсов, обучающихся по укрупненной группе специальностей "Образование и педагогические науки" в вузах Нижегородской области. В исследовании использовались методы математической статистики - процедуры описательной статистики, метод ранговой корреляции Спирмена, иерархический кластерный анализ, а именно метод объединения кластеров Варда.
Выводы и рекомендации. Определенный методикой способ выявления уровня готовности опрашиваемых к классному руководству является обоснованным. Перспективой практического использования представленного диагностического инструмента может стать его апробация на выборке студентов, готовящихся к тьюторской работе, а также для будущих социальных педагогов.
Research Problem. According to the national project "Education", one of the main tasks of modernizing Russia's education system is to train a teaching personnel that would be well adjusted to modern life and would keep with the spirit of contemporary society. It is quite obvious that Russian educational institutions need a teaching staff that would be able to successfully guide students through the years of learning, effectively manage the educational process, and create favorable conditions for psychological and pedagogical assistance.
While searching for relevant scientific literature, the truth is that the issue of teachers' readiness for classroom management is under-researched in more than one aspect. The methods for developing the future teachers' psychological and pedagogical culture have not yet been adequately elaborated, while the conceptual approaches to organizing and carrying out training courses for them are now virtually non-existent. There is also a significant lack of diagnostic tools enabling would-be teachers to determine the level of their readiness for classroom management.
Aim of the Research. The aim of the research is to present the results obtained through an original pilot questionnaire whose purpose is to evaluate the level of classroom management readiness of would-be teachers.
Methods of the Research. The questionnaire was first tested on a pilot group of undergraduate students who currently get their education at the higher education institutions of Nizhny Novgorod Oblast, and intend to become specialists in the sphere of education and pedagogical sciences. The methods used by the researchers were mainly those of mathematical statistics, among which are descriptive statistics, Spearman's rank correlation method, hierarchical cluster analysis, and, more precisely, Ward's method.
Conclusions and Recommendations. The method for determining the level of classroom management readiness we have suggested is valid and well-founded. The diagnostic tool we have elaborated may, in near future, be used on a pilot basis in the case of students preparing for the work of a personal tutor (meaning, the one for children and teenagers with special healthcare needs), or else for the would-be social pedagogues.