В статье рассматривается ситуационистская критика теории добродетелей. Основной тезис теории добродетелей (аретического подхода) заключается в том, что люди обладают устойчивыми чертами характера, которые выступают в качестве диспозиций их поведения. Ситуационисты используют экспериментальные данные социальной психологии и социологии, чтобы отрицать указанный тезис. В соотвествии с их позицией, локальные обстоятельства, в которых оказался человек, определяют его реакции, поведение и оценки. Так как не существует устойчивых черт характера, то нет и того, что мы могли бы назвать добродетелями. В статье показывается, что классические эксперименты, которые часто упоминают ситуационисты, могут быть подвергнуты сомнению. В частности, в данных экспериментах можно обнаружить ошибки операционализации. В статье делается вывод, что такие концепты как "черта характера" и "добродетель" крайне сложно операционализировать, так как они обладают нормативной коннотацией.
This article examines the situationist critique of virtue theory. The main thesis of the virtue theory is that people have stable character traits that act as dispositions of their behavior. Situationists use the experimental data of social psychology and sociology to deny this thesis. According to their position, the local circumstances in which people find themselves determine their reactions. Since there are no enduring character traits, neither are there what we might call virtues. The article shows that the classical experiments often cited by situationists can be questioned. In particular, operationalization errors can be found in these experiments. The operationalization of "character traits" implies the following: (a) indicators of behavior should unambiguously represent paradigmatic cases of reactions. (b) the simulated situation must have clear parameters for actions. (c) the experimenter must be confident that the subjects understand the concept of virtues in the same way as he does. These conditions are not met in situationist experiments. This means that the experimental critique of the virtue approach is not complete. The article concludes that concepts such as "character trait" and "virtue" are extremely difficult to operationalize. The normative nature of virtue ethics and epistemology makes their critique in terms of empirical research problematic.