Личностное становление ребенка с задержкой психического развития (ЗПР), успешность его учебной деятельности во многом определяются способностью устанавливать и поддерживать на продуктивном уровне субъект-субъектную коммуникацию с окружающими сверстниками и взрослыми. Коммуникация рассматривается в качестве одной из базовых характеристик психической деятельности и поведения младшего школьника с ЗПР, позволяющей определить типологический вариант его развития и сформулировать задачи комплексного психолого-педагогического сопровождения. Развитие коммуникативной сферы ребенка с особыми образовательными потребностями непосредственно влияет на уровень сформированности важных жизненных компетенций, на процесс его социализации. При этом успешность коммуникации младших школьников с ЗПР во многом зависит от уровня развития саморегуляции поведения и эмоциональных проявлений. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является: изучить особенности эмоциональной регуляции у детей с ЗПР с целью расширения представлений о вариантах психического развития внутри данной нозологической группы, индивидуализации содержания комплексного психолого-педагогического сопровождения в условиях инклюзии. Методы исследования: теоретические методы, среди которых анализ предмета исследования на основе изучения психологической и педагогической литературы. В качестве эмпирических методов использованы наблюдение, психодиагностические методы исследования, пилотный формирующий эксперимент. Выводы и рекомендации. Проведенное пилотное исследование позволяет сделать вывод о связи коммуникативной компетентности детей с ЗПР с уровнем развития эмоциональной регуляции. Описываются типичные трудности ребенка с ЗПР, связанные с несформированностью коммуникативной сферы. Делается вывод о необходимости включения в содержание психолого-педагогического сопровождения младших школьников с ЗПР систематической коррекционно-развивающей работы по формированию коммуникативной компетентности в тесной взаимосвязи с развитием навыков эмоциональной регуляции. Результаты исследования могут быть использованы при разработке программ психокоррекционных курсов адаптированной основной общеобразовательной программы начального общего образования обучающихся с ЗПР, индивидуализации специальных образовательных условий, рекомендаций для педагогов и родителей.
Research problem. Personality development and academic performance of a child with developmental delay (DD) is determined to a large extent by her/his ability to effectively build and maintain subject-to-subject communication with peers and adults. Communication is considered one of basic features of psychic activity and behaviour in primary school children with DD. The feature helps to identify the differentiated variant of a child's developmental delay (according to psycho-pedagogical typology of DD by Babkina N.V. & Korobeynikov I.A.) and to define objectives for psychological and pedagogical support for a child. Communication sphere (of personality) and its development in a child with special educational needs directly impacts his/her key life competences and skills and social adaptation. Furthermore, the success of subject-to-subject communication, both in and out of academic activities, largely depends upon the development of self-regulation in terms of behaviour and emotions in primary pupils with DD. Emotional immaturity as a whole and underdeveloped self-regulation may have negative effect on communication skills development and aquiring socially approved models of communicative behaviour when socializing in various situations. Thus, the research aim is: to study emotional self-regulation, its specific features in children with DD in order to expand our understanding of mental development through its delay variants within given nosologic group and to define special educational needs and conditions to provide individually tailored psychological and pedagogical support in terms of inclusive learning. Research methods: we used theoretical methods, namely an analysis of the research subject based on studying psychological and pedagogical literature. As empirical methods we used observation, psychodiagnostic research methods and a pilot skill-developing experiment. Conclusions and recommendations. According to the conducted pilot study, we may conclude that there is a link between communication competence of children with DD and the level of their emotional self-regulation development. The study considers skills and special features of communication competence in primary school children with DD and unpacks peculiarities of their emotional self-regulation in terms of behaviour and activities. It also describes typical difficulties that children with DD encounter due to underdeveloped communication sphere. The study conclusions suggest that psychological and pedagogical support for primary school children with DD need to include a systematic intervention services to develop communication competence along with emotional self-regulation skills. The results of the study can be used to design intervention courses programme as a supplement to adapted public school programme for primary and secondary pupils with mental DD, to tailor educational conditions to individual special needs and to provide teachers, educators and parents with recommendations.