В результате социально-экономического кризиса в Республике Молдова произошли значительные изменения в обществе. Это оказало влияние, в том числе на развитие детей с нарушениями речи. От развития межличностных отношений зависит развитие личности ребёнка с дислалией, эффективность преодоления речевых нарушений и его социализация. В связи с этим возникает вопрос, каковы особенности развития межличностных отношений у дошкольников с дислалией? От отношения к дошкольникам с дислалией, проявляющейся в межличностных отношениях зависит успешность абилитации этих детей. В ходе нашего исследования мы не нашли достаточно научных работ по особенностям развития межличностных отношений у дошкольников с дислалией. Данный факт подчёркивает важность исследования данной темы. Изучение психолого - педагогической литературы, а также педагогической практике позволили выявить следующие противоречия между необходимостью реализации диагностики межличностных отношений у дошкольников с дислалией и разработкой комплексного сопровождения по развитию межличностных отношений у данной категории детей, и недостаточным количеством исследований по изучению данной проблемы с другой стороны. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является: разработка комплексной программы психо-педагогического вмешательства по развитию межличностных отношений у дошкольников с дислалией на основе исследования их развития у данной категории детей. Методы исследования: теоретические (анализ психо-педагогической литературы, анализ, сравнение);эмпирический (констатирующий эксперимент, наблюдение, опросники, формирующий эксперимент), математическая обработка результатов.В исследовании принимали участие 10 детей с дислалией в возрасте 5-7 лет и 10 детей с нормальным развитием того же возраста из детского сада № 8 г. Кишинёва. Выводы и рекомендации. Исследование выявило особенности развития межличностных отношений у дошкольников с дислалией. Для нормализации межличностных отношений необходима работа с детьми, родителями и педагогами.
As a result of the socio-economic crisis in the Republic of Moldova, there have been significant changes in society. This has had an impact, including on the development of children with speech disorder. The development of the personality of a child with dyslalia, the effectiveness of overcoming speech disorders and his/her socialization depend on the development of interpersonal relations. Therefore, arises the question, what are the features of the development of interpersonal relationships in preschool children with dyslalia? The success of the habilitation of these children depends on the attitude towards preschool children with dyslalia manifested in interpersonal relationships. In the course of our research, we did not find enough scientific works on the features of the development of interpersonal relationships in preschool children with dyslalia. This fact underlines the importance of researching this topic. The study of psychological and pedagogical literature, as well as pedagogical practice made it possible to identify the following contradictions between the need to implement the diagnosis of interpersonal relations in preschool children with dyslalia and the development of comprehensive support for the development of interpersonal relations in this category of children, and an insufficient amount of researches to study this problem from the other side. Based on the above, the goal of the research is: the development of a comprehensive program of psycho-pedagogical intervention for the development of interpersonal relationships in preschool children with dyslalia based on the research of their development in this category of children. Research methods: theoretical (analysis of psycho-pedagogical literature, analysis, comparison), empirical (ascertaining experiment, observation, questionnaires, formative experiment), mathematical processing of the results. The research involved 10 children with dyslalia of 5-7 years old and 10 children with normal development of the same age from kindergarten No. 8 of Chisinau city. Conclusions and recommendations. The research revealed the features of the development of interpersonal relationships in preschool children with dyslalia. To normalize interpersonal relationships, is necessary to work with children, parents and teachers.