В настоящее время отмечается возрастающий интерес коррекционного направления к исследованию сформированности социальных навыков поведения у детей с ТМНР. Обучение ребенка с тяжелыми множественными нарушениями развития (ТМНР) в современной образовательной среде начального звена предполагает создание оптимальной организации образовательного пространства, обеспечивающего условия и возможности для воспитания и обучения ребенка, формирование его общей культуры, соответствующей общепринятым нравственным и социокультурным ценностям, основанной на развитии личности и необходимых для самореализации и жизни в обществе практических представлений, умений и навыков, позволяющих достичь обучающемуся максимально возможной самостоятельности и независимости в повседневной жизни. Отмечается недостаточное количество программ для педагогов и родителей, направленных на обучение детей нормам социального поведения (Lindsay S., Tsybina I. 2011). Социальное взаимодействие происходит с детьми повсеместно и требует овладения специальными навыками поведения принятыми в обществе. В данной статье представлен опыт исследования навыков социального поведения младших школьников с тяжелыми множественными нарушениями, с описанием методики исследования, результатов и рекомендаций. Теоретический анализ литературы по проблеме исследования позволил определить основные задачи исследования и разработать методику констатирующего эксперимента.
Currently, there is an increasing interest of the correctional direction in the study of the formation of social behavioral skills in children with SMDD. Teaching a child with severe multiple disabilities (SMDD) in the modern educational environment of primary level involves the creation of optimal organization of educational space to provide the conditions and opportunities for the upbringing and education of the child, formation of its common culture, corresponding to generally accepted moral, social and cultural values, based on the development of personality and essential to self-realization and life in society practical ideas, and skills that allow the learner to achieve the greatest possible autonomy and independence in everyday life. There is an insufficient number of programs for teachers and parents aimed at teaching children the norms of social behavior (Lindsay S, Tsybina I. 2011). Social interaction occurs with children everywhere and requires the acquisition of special behavioral skills accepted in society. This article presents the experience of studying the social behavior skills of younger schoolchildren with severe multiple disabilities, with a description of the research methodology, results and recommendations. The theoretical analysis of the literature on the research problem allowed us to determine the main objectives of the research and to develop a methodology for the ascertaining experiment. The purpose of the ascertaining stage of the experiment was to identify the level of formation of social skills of younger schoolchildren with SMMD. Research methods: in order to describe the characteristics of children and further select and develop research methods, information was collected about the features of the level of actual development of younger schoolchildren. The method of observation and the method of expert assessments were used. The method of expert assessments was a survey of teachers of the group and parents of children, on the basis of the method "Map of observations" Zinkevich- Evstigneeva T. D., Nisnevich L. A. Information was collected about the features of the level of actual development of children. The following methods were also used: analysis of psychological and pedagogical characteristics of classes, social conditions of development, and analysis of children's behavior in various types of activities. In total, 60 people took part in the study: 35 children, 20 parents, 5 employees of an educational organization (teachers, speech pathologists, speech therapist, and psychologist).