В статье описываются особенности профессионального самосознания студентов-будущих дефектологов (в период дистанционного формата обучения). Профессиональное самосознание рассматривается как разновидность социально-специфического самосознания, которое формируется под воздействием профессиональной среды и активного участия в профессиональной деятельности или стихийно в процессе обучения в вузе. Чтобы определить особенности профессионального самосознания, было проведено исследование, в котором приняли участие 87 студентов-будущих дефектологов. В исследовании были получены следующие результаты. Удовлетворены качеством получаемого образования и планируют работать по специальности 78% обследуемых, не испытывали сомнений о правильности выбора и имели представления о деятельности дефектолога 83%. Наиболее важными качествами учителя-дефектолога считают: профессионализм и сформированное профессиональное самосознание (76,8%), терпимость и тактичность (73,6%), доброту и человечность (67,1%). По результатам статистического анализа профессиональное самосознание является сформированным к 4 курсу обучения, так как обнаруживаются высокие показатели по шкалам: сфера профессиональной жизни, сфера образования, развитие себя, активные социальные контакты и достижения. Профессиональное самосознание в большей мере обусловлено отношением к себе и своему профессиональному потенциалу, который в свою очередь определяется потребностью общества в данных специалистах.
The article describes the features of professional self-awareness of students-future defectologists (in the format of distance learning). Professional self-consciousness is considered as a type of socially-specific self-consciousness that is formed under the influence of the professional environment and active participation in professional activities, or spontaneously, which can occur in the process of studying at a university. To determine the features of professional self-awareness, a study was conducted in which 87 students-future defectologists. According to the results of the study, they are satisfied with the quality of their education and plan to work in their specialty 78%, had no doubts about the correctness of the choice and had an idea about the activities of the defectologist 83%. The most important qualities of a teacher-defectologist are: professionalism and formed professional self-awareness (76.8%), tolerance and tact (73.6%), kindness and humanity (67.1%). According to the results of statistical analysis, we conclude that professional self-awareness is formed by the 4th year of training, as high indicators are found on the scales: the sphere of professional life, the sphere of education, self-development, active social contacts and achievements. The results of the study can be used to create an environment of professional self-awareness of students in educational organizations, which will ensure the formation of a competitive specialist who is able to continue the professional path in unity with professional mobility. Professional self-determination of students is largely determined by their attitude to themselves and their professional potential, which in turn is dictated by the need of society for these specialists.