На современном этапе развития образования, в соответствии с мировыми гуманистическими тенденциями, принятием идеи равенства всех детей, несмотря на их различия, уважение личности каждого человека независимо от его особенностей и возможностей, делает значимым поиск путей совершенствования организации и содержания психологического сопровождения детей с нарушением слуха в условиях инклюзивного обучения. Все участники образовательного процесса, дети с нарушением слуха, обычные дети, педагоги, администрация и родители, в условиях инклюзии испытывают определенные трудности. В этой ситуации особенно важным становится выявление проблем и поиск перспективных направлений психологического сопровождения процесса обучения и воспитания, оказания психологической помощи всем детям и взрослым, включенным в ситуацию инклюзии, создание условий для социально-психологической адаптации и реабилитации детей с нарушением слуха на всех этапах психического развития [1,3,6].
Исходя из вышесказанного цель исследования: выявить проблемы и определить перспективные направления психологического сопровождения детей с нарушением слуха в условиях инклюзивного обучения.
At the present stage of the development of education, in accordance with world humanistic trends, the acceptance of the idea of equality of all children, despite their differences, respect for the personality of each person, regardless of their characteristics and capabilities, makes it significant to search for ways to improve the organization and content of psychological support for children with hearing impairment in conditions of inclusive learning. All participants in the educational process, children with hearing impairments, ordinary children, teachers, administration and parents, experience certain difficulties in conditions of inclusion.
In this situation, it becomes especially important to identify problems and search for promising areas of psychological support for the process of education and upbringing, providing psychological assistance to all children and adults included in the situation of inclusion, creating conditions for social and psychological adaptation and rehabilitation of children with hearing impairment at all stages of mental development [1, 2, 3].
Based on the foregoing, the purpose of the study is to identify problems and identify promising areas of psychological support for children with hearing impairment in the context of inclusive education.