Подготовка специалистов для цифровой образовательной среды является одним из ключевых приоритетных направлений развития России. В нашей работе рассмотрим подготовку будущих учителей для организации и проведения занятий в системе дополнительного образования. В 2020 году в состав Елабужского института КФУ вошли Дом научной коллаборации имени Камиля Ахметовича Валиева - центр дополнительного образования и образовательное учреждение "Университетская школа". Их материально-техническое обеспечение дает возможность реализовывать новые образовательные программы, направленные на формирование у обучающихся исследовательских навыков в области технических и естественных наук. Разработка новых программ и их реализация с использованием современного оборудования, в том числе, цифровых лабораторий, требует специалистов, способных использовать цифровую образовательную среду, учитывая возрастные особенности детей. Исходя из вышеуказанного, целью исследования является проведение анализа опыта Елабужского института КФУ по привлечению студентов педагогических направлений подготовки к проведению занятий в системе дополнительного образования. Методы исследования: проведение анкетирования, опросов, оценка продуктов творческой деятельности, беседы, наблюдение с помощью диагностических карт. Выводы и рекомендации. Анализ результатов деятельности студентов по проведению занятий в системе дополнительного образования позволяет будущим учителям получить колоссальный практический опыт, объем экспериментальных данных для курсовых и выпускных работ.
Research problem. Training specialists in a digital educational environment is one of the key priority areas for the development of Russia. In our work, we consider the preparation of future teachers for organizing and conducting classes in the system of additional education. In 2020, Elabuga Institute KFU set up the House of Scientific Collaboration named after Kamil Akhmetovich Valiev - a centre for additional education and an educational institution "University School". Their material and technical support makes it possible to implement new educational programs aimed at developing students' research skills in the field of technical and natural sciences. The development of new programs and their implementation using modern equipment, including digital laboratories, requires specialists who can use the digital educational environment, taking into account the age characteristics of children. All this requires specialists who are able to take into account the children's age characteristics when using digital educational environment. Consequently, the purpose of the study is to analyze the experience of Elabuga Institute of Kazan Federal University in attracting students of teacher training directions for conducting classes in the system of additional education. Research methods: conducting questionnaires, surveys, evaluating the products of creative activity, conversations, observation through diagnostic charts. Conclusions and recommendations. The analysis of the results of students' activities in conducting classes makes it possible to conclude that their activity in joint work in the system of additional education allows them to gain tremendous practical experience and an amount of experimental data necessary for writing term papers and graduation theses.