Показать сокращенную информацию
dc.contributor | Казанский (Приволжский) федеральный университет | |
dc.contributor.author | Маркиш Олег Вячеславович | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2021-11-11T11:15:03Z | |
dc.date.available | 2021-11-11T11:15:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.kpfu.ru/xmlui/handle/net/166129 | |
dc.description.abstract | В исследовании на выборке 68 старшеклассников изучалось влияние уровня когнитивного развития на успешность решения задач взросления подростками с позиции объективного взросления и субъективных оценок развития чувства взрослости как центрального новообразования подросткового возраста, отражающего специфику внутренних переживаний, качественно нового психологического состояния, которому не всегда соответствует новое отношение общества к подростку (Т.В. Драгунова, Д.Б. Эльконин, А.П. Новгородцева). Полученные результаты на основе количественных и качественных методов о взаимосвязи и влиянии сферы понятийного мышления на успешность решения задач взросления предполагается обсудить с позиции современного научного дискурса онтогенеза развития, личности и социума, психологии состояний. | ru_RU |
dc.description.abstract | This research was conceptualized to explore (with a sample of 68 seniors) the way cognitive development peculiarities affect the progress in solving tasks of the transition to adulthood from the point of view of objective growing-up and subjective assessment of personal feeling of becoming an adult which plays the role of central new mental formation reflecting the specificities of emotional experience and whole new mental state during adolescent development that is often misaligned with present day society attitude to adolescents (Dragunova T.V., Elkonin D.B, Novgorodseva A.P.). The results obtained on the basis of quantitative and qualitative methods on the relationship and effect of the sphere of conceptual thinking on the success of solving the tasks of growing up are supposed to be discussed 371 from the standpoint of the modern scientific discourse of ontogeny of development, personality, society, and psychology of mental states. | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ПСИХОЛОГИЯ ПСИХИЧЕСКИХ СОСТОЯНИЙ (Выпуск 15) | ru_RU |
dc.subject | решение задач взросления | ru_RU |
dc.subject | понятийное мышление | ru_RU |
dc.subject | рефлексивность | ru_RU |
dc.subject | чувство взрослости | ru_RU |
dc.subject | когнитивная автономия | ru_RU |
dc.subject | социально-моральная зрелость | ru_RU |
dc.subject | solving the tasks of the transition to adulthood | en_US |
dc.subject | cognitive autonomy | en_US |
dc.subject | conceptual thinking | en_US |
dc.subject | social and moral maturity | en_US |
dc.subject | self-reflection | en_US |
dc.subject | feeling of becoming an adult. | en_US |
dc.title | РОЛЬ КОГНИТИВНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ ПОДРОСТКОВ В ХОДЕ ВЗРОСЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ ЧУВСТВА ВЗРОСЛОСТИ | ru_RU |
dc.title.alternative | THE ROLE OF ADOLESCENT COGNITIVE PECULIARITIES IN SOLVING TASKS OF THE TRANSITION TO ADULTHOOD | en_US |
dc.type | article | |
dc.identifier.udk | 159.9 | |
dc.description.pages | 370-374 |