В исследовании на выборке 68 старшеклассников изучалось
влияние уровня когнитивного развития на успешность решения задач взросления подростками с позиции объективного взросления и субъективных оценок
развития чувства взрослости как центрального новообразования подросткового
возраста, отражающего специфику внутренних переживаний, качественно нового психологического состояния, которому не всегда соответствует новое отношение общества к подростку (Т.В. Драгунова, Д.Б. Эльконин, А.П. Новгородцева). Полученные результаты на основе количественных и качественных
методов о взаимосвязи и влиянии сферы понятийного мышления на успешность
решения задач взросления предполагается обсудить с позиции современного
научного дискурса онтогенеза развития, личности и социума, психологии состояний.
This research was conceptualized to explore (with a sample of 68
seniors) the way cognitive development peculiarities affect the progress in solving
tasks of the transition to adulthood from the point of view of objective growing-up
and subjective assessment of personal feeling of becoming an adult which plays
the role of central new mental formation reflecting the specificities of emotional
experience and whole new mental state during adolescent development that is often
misaligned with present day society attitude to adolescents (Dragunova T.V., Elkonin
D.B, Novgorodseva A.P.). The results obtained on the basis of quantitative and
qualitative methods on the relationship and effect of the sphere of conceptual thinking on the success of solving the tasks of growing up are supposed to be discussed 371
from the standpoint of the modern scientific discourse of ontogeny of development,
personality, society, and psychology of mental states.