Доклад посвящен актуальной проблеме современного образования - содержательному аспекту учебной деятельности: проблеме усвоения знаний в высшем образовании. Мы опирались на многолетние исследования в области психологии переживания Л.Р. Фахрутдиновой (2008, 2009, 2012), где выявлены структурные характеристики переживания - энергетические, пространственные, временные, информационные, а также функциональные характеристики - развивающая функция переживания.
The report is devoted to the urgent problem of modern education - the substantive aspect of educational activity: the problem of mastering knowledge in higher education. The professional development of students depends on the effectiveness of learning. We consider the internal plan of the learning situation through the study of the characteristics of "perezhivanie" (experieng's) in the process of mastering knowledge during a lecture. We relied on many years of research in the field of psychology of the experience of L.R. Fachrutdinova (2008, 2009, 2012), where the structural characteristics of "perezhivanie" (experieng's) - energy, spatial, temporal, informational, as well as functional characteristics - the developing function of "perezhivanie" (experieng's) are revealed.