В статье отражены результаты эмпирического исследования,
целью которого было выявление специфики понимания дошкольниками с нарушениями зрения эмоциональных состояний сверстников и взрослых. В исследовании были задействованы 20 детей с нарушениями зрения и 25 нормотипичных дошкольников. В основу изучения понимания эмоциональных состояний
легла методика Н.Я. Семаго "Эмоциональные лица" и методика Н.Е. Вераксы,
направленная на диагностику коммуникативных способностей. В результате
исследования было выявлено, что дети с нарушениями зрения имеют менее четкое
представление об эмоциональных состояниях окружающих, что выражается в
неточности дифференциации, а также опознания эмоциональных состояний.
The article reflects the results of an empirical study, the purpose of which was to identify the specifics of understanding by preschoolers with visual impairments of the emotional states of their peers and adults. The study involved 20 children with visual impairments and 25 normotypic preschoolers. The study ofthe understanding of emotional states was based on the method of N.Y. Semago "Emotional faces" and the method of N. E. Veraxa, aimed at diagnosing communica- tion abilities. As a result of the study, it was revealed that children with visual im- pairments have a less clear idea of the emotional states of others, which is expressed in the inaccuracy of differentiation, as well as identification of emotional states.