В статье рассматривается проблема предвосхищения эмоций у детей с эмоциональными нарушениями. Для изучения способности детей с нарушениями прогнозировать эмоции в различных социальных ситуациях было проведено эмпирическое изучение детей дошкольного возраста. Из 47 детей, участвующих в исследовании только 26 детей, смогли дать вербальный ответ, наибольшие трудности представляет для детей прогнозирование эмоций. Дети, давшие прогноз, чаще называли такие эмоции, как "веселье", "грусть". Выявлено, что дошкольники успешнее прогнозировали эмоции в организованной деятельности в сферах отношений ребенок-родитель и ребенок-ребенок.
The article deals with the problem of anticipating emotions in children with emotional disorders. To study the ability of children with disabilities to predict emotions in various social situations, an empirical study of preschool childrenwas carried out.Of the 47 children participating in the study, only 26 children were able to give a verbal answer, the greatest difficulties for children are predicting emotions.Children who made a prediction more often named such emotions as "fun", "sadness".It was found that preschoolers were more successful in predicting emotionsin organized activities in the spheres of child-parent and child-child relationships.