Предвосхищение эмоций дошкольниками с нарушениями зрения является одним из факторов успешной социализации, которая страдает у данной категории детей. В статье представлено исследование, направленное на изучение умения дифференцировать и предвосхищать эмоции детьми с нарушениями зрения. Выявление специфики понимания эмоций у слабовидящих дошкольников проиллюстрировало наличие затруднений, неадекватных представленным изображениям ответов, отражающих противоположное значение. В предвосхищении эмоций наблюдались трудности в самостоятельном построении прогноза эмоциональных состояний персонажа в социальных ситуациях.
Anticipation of emotions by preschoolers with visual impairments is one of the factors of successful socialization that occurs in this category of children. The article presents a study aimed at studying the ability to differentiate and anticipate emotions in children with visual impairments. The identification of the specifics of understanding emotions in visually impaired preschoolers illustrated the presence of difficulties that are not adequate to the responses presented in the images, reflecting the opposite meaning. In anticipating emotions, there were difficulties in predicting the character's emotional states in social situations.