В статье рассматривается проблема прогностической компетентности детей дошкольного возраста с нарушениями зрения, её эмоциональная составляющая. Для изучения способности детей с нарушениями зрения прогнозировать эмоции в различных социальных ситуациях было проведено эмпирическое изучение 34 детей дошкольного возраста. Выявлено, что большинство детей испытывают трудности в предвосхищении эмоций. Наиболее успешно дошкольники способны прогнозировать эмоции радости и грусти, в организованной деятельности в сфере отношений ребенок-родитель и в свободной деятельности в сфере ребенок-ребенок.
The article discusses the problem of predictive competence of preschool children with visual impairments, its emotional component. To study the ability of children with visual impairments to predict emotions in various social situations, an empirical study of 34 preschool children was carried out. It was revealed that the majority of children have difficulties in anticipating emotions. Preschoolers are most successfully able to predict emotions of joy and sadness in organized activities in the sphere of child-parent relations and in free activity in the sphere of child-child.