В статье раскрыты результаты эмпирического исследования, направленные на понимание детей дошкольного возраста с нарушениями слуха состояний сверстников и взрослых. В исследовании приняло участие 20 детей с нарушением слуха и 25 без нарушений. Для изучения понимания эмоциональных состоянии была использована методика Н.Я. Семаго "Эмоциональные лица" и методика Н.Е. Вераксы "Метод экспертной оценки коммуникативного поведения ребенка". Детям, имеющих нарушения слуха, труднее дифференцируют такие эмоции, как "обида", "страх", "стыд, вина", чем их сверстникам.
The article reveals the results of an empirical study aimed at understanding the conditions of peers and adults in preschool children with hearing disorders. The study involved 20 children with hearing impairment and 25 without hearing impairment. To study the understanding of emotional states, the method of N. Y. Semago "Emotional faces" and the method of N. E. Veraxa "Method of expert assessment of the child's communicative behavior"were used. Children with hearing disorders have a harder time differentiating emotions such as "resentment", "fear", "shame, guilt" than their peers.