В статье анализируется современное состояние изучения иностранного (английского) языка в вузах. В статье описан профессионально-ориентированный подход в обучении английскому языку как условие повышения качества высшего образования. Автором выявлены основные проблемы изучения английского языка в неязыковом вузе (факультете). Установлено, что владение английским языком в рамках своей профессиональной деятельности является необходимым требованием современного общества. Статья содержит результаты исследования автора, а именно результаты опроса обучающихся, результаты проведенного пробного занятия с интеграцией с английским языком. Делается вывод, что профессионально-ориентированный подход помогает развивать профессиональные компетенции у обучающихся, применять иностранный язык, в том числе английский, в будущей профессиональной деятельности.
The article analyses the current state of foreign (English) language learning in higher education institutions. The article describes a professionally oriented approach to learning English as a condition for improving the quality of higher education. The author has identified the main problems of learning English at a non-linguistic university (faculty). It has been established that that proficiency in English as part of their professional activities is a requirement of modern society. The article contains the results of the author's research, namely the results of the survey of trainees and the results of the trial lesson with integration with a English language. It is concluded that the professionally oriented approach helps to develop the professional competencies of the learners and to apply a foreign language, including English, in future professional activities.