Актуальность исследования обусловлена проблемой подготовки квалифицированных кадров в вузах России и их дальнейшего трудоустройства. Цель работы - проанализировать компетенции, служащие предикторами успеха в профессии юриста. Особое внимание уделено критическому мышлению (КМ), как интегративной надпредметной компетенции. С позиции компаративного, интегративного и компетентностного подходов проведен анализ существующих стратегий и методов, позволяющих формировать и развивать КМ в вузе. Как пример, рассмотрена технология РКМЧП (развитие КМ через чтение и письмо).
The relevance of the study is due to the problem of training qualified personnel in Russian universities and their further employment. The purpose of this work is to analyze the competencies that are predictors of success in the legal profession. Particular attention is paid to critical thinking (CT) as an integrative interdisciplinary competence. Within the comparative, integrative and competence-based approaches, the analysis of existing strategies and methods allowing forming and developing CT at university is carried out. As an example, the RWCT technology (Reading and writing for critical thinking) is considered.