Глобализационные процессы, происходящие в системе мирового образования, определяют тенденции к созданию полилингвальной образовательной среды, которая способствует формированию полилингвальной личности, знающей и уважающей не только свой родной язык и национальную культуру, но и хорошо владеющей другими языками и оптимально ориентирующейся в традициях других народов. Цель статьи заключается в рассмотрении вопроса создания и обоснования теоретических основ полилингвальной образовательной среды в высшей школе как условия профессиональной подготовки будущих учителей-билингвов, способных преподавать свой предмет на двух языках. Ведущий подход к исследованию проблемы формирования полилингвальной образовательной среды для профессиональной подготовки будущего учителя-билингва основан на выявлении и системном анализе ее специфических особенностей. На основе анализа литературы и собственного опыта научно-практической деятельности предложены авторские определения понятий "полилингвальная образовательная среда" и "учитель-билингв".
Globalizing processes taking place in the world education system determine the tendencies to create a multilingual educational environment that contributes to the formation of a multilingual personality that knows and respects not only its native language and national culture, but also has a good command of other languages and optimally orientates itself in the traditions of other peoples. The purpose of the article is to consider the issue of creating and substantiating the theoretical foundations of a multilingual educational environment in higher education as a condition for professional training of future bilingual teachers who are able to teach their subject in two languages. The leading approach to the study of the problem of forming a multilingual educational environment for the professional training of future bilingual teachers is based on the identification and systematic analysis of its specific features. Based on the analysis of literature and their own experience of scientific and practical activities, the author's definitions of the concepts "multilingual educational environment" and "bilingual teacher" are proposed.