Статья посвящена проблеме развития культуры математической речи учителя, реализующего программу основного общего образования в условиях национально- русского двуязычия. Актуальность данной темы подтверждена результатами анкетирования обучающихся 5-7 классов и учителей математики. На основе анализа научно-методической литературы раскрыт смысл понятия "культура математической речи учителя", а также выявлены некоторые требования к ней. Практическое значение результатов исследования заключается в решении проблемы, которое способствует повышению качества математической подготовки обучающихся-билингвов.
The article is devoted to the problem of developing the culture of mathematical speech of a teacher implementing the program of basic General education in the conditions of national-russian bilingualism. The relevance of this topic is confirmed by the results of a survey of pupils in grades 5-7 and teachers of mathematics. Based on the analysis of scientific and methodological literature, the meaning of the concept "culture of mathematical speech of the teacher" is revealed, as well as some requirements for it are identified. The practical significance of the research results is to solve the problem, which contributes to improving the quality of mathematical training of bilingual pupils.