Субъектность представлена как психологический конструкт, интегрально описывающий способность личности произвольно изменять себя и окружающую реальность. Её отличительные критерии от сознания - ценностно-смысловая ориентация и саморегуляция, проявляющиеся в активно-преобразующей деятельности. Субъектность изучалось у 314 студентов педагогических вузов и колледжей на протяжении четырех лет обучения. Диагностировался тип преобладающего сознания по индикаторам "деятельный" и "созерцательный", а общительность - по показателям "коммуникабельность" и "рефлексивность". Результаты представлены в виде графических профилей субъектности, которые по доминирующему в профиле индикатору классифицированы на четыре типа: "философ", "организатор", "фасилитатор", "учитель" с их последующим описанием.
Subjectivity is presented as a psychological construct integrally describing the ability of a personality to voluntarily change oneself and the surrounding reality. The criteria distinguishing it from consciousness are value-meaning orientation and selfregulation, which are revealed in transformational activity. Subjectivity was researched in 314 students of pedagogical universities and technical schools during four years of their studies. The type of prevailing consciousness was diagnosed by the indicators "active" and "contemplative", and communicativeness - by the indicators "communicability" and "reflectivity". The results are presented as graphic profiles of subjectivity, which are classified into four types according to the dominating indicator: "philosopher", "organizer", "facilitator" and "teacher"; the types were further described.