Ассоциативный эксперимент - метод, направленный на обнаружение ассоциаций, языковых клише, сложившихся в сознании человека в процессе его жизнедеятельности. По мнению А.Р. Лурия, при проведении классического ассоциативного эксперимента необходимо учитывать не только непосредственно произносимые испытуемым слова-ассоциации, но и моторный компонент, что позволит изучать не только последний этап (ассоциацию), но и скрытые промежуточные этапы ассоциативного процесса у испытуемых. На наш взгляд, современные тенденции и технологии проведения научных исследований могут повысить эффективность классического ассоциативного эксперимента именно за счёт регистрации внутренних часто неосознаваемых механизмов принятия решений и реакций выбора.
An associative experiment is a method aimed at detecting associations, language cliches that have developed in a person's consciousness in the course of his life. According to A.R. Luria, when conducting a classic associative experiment, it is necessary to take into account not only the association words directly pronounced by the subject, but also the motor component, which will allow studying not only the last stage (association), but also the hidden intermediate stages of the associative process in the subjects. In our opinion, current trends and technologies for conducting scientific research can increase the effectiveness of the classical associative experiment precisely due to the registration of internal often unrecognized decision-making mechanisms and selection reactions.