В статье приведены результаты экспериментальной работы вовлечения учащихся в выполнение эколого-краеведческого проекта по восстановлению сведений об особо охраняемых природных территориях в пределах городской черты. Данный проект, раскрывая природно-экологическое и культурно-историческое своеобразие города, формирует уникальные предметные компетенции. В тоже время он способствует формированию важных личностных компетенций: умение решать практические задачи, активизация познавательной и мыслительной деятельности, мотивация ученика на успешность. Все это повышает интерес к месту своего проживания и чувство ответственности за сохранение природно-культурных объектов в городской черте.
The article presents the results of experimental work involving students in the implementation of an environmental and local history project to restore information about specially protected natural areas within the city limits. This project, revealing the natural-ecological and cultural-historical originality of the city, forms unique subject competencies. At the same time, it contributes to the formation of important personal competencies: the ability to solve practical problems, activation of cognitive and mental activity, motivation of the student for success. All this increases the interest in their place of residence and a sense of responsibility for the preservation of natural and cultural objects in the city..