Авторы обращаются к новым аспектам проблемы раннего выявления одаренности, которые выступили на первый план благодаря реализации научного проекта, поддержанного РФФИ (2018 г.). Прежде всего это методологический кризис в области выявления и изучения одаренности. Развитие идеи использования принципов кибернетики в организации образовательной среды "арт-мастерская" логически привело к необходимости воплотить теоретические установки в материале занятий для детей младшего возраста. Приведены примеры выбора современных произведений в соответствии с образовательной целью.
The authors address new aspects of the problem of early detection of giftedness, which came to the fore thanks to the implementation of a scientific project supported by the RFBR (2018). First of all, it is a methodological crisis in the field of identification and study of giftedness. The development of the idea of using the principles of cybernetics in the organization of the educational environment "art workshop" logically led to the need to embody the theoretical setting in the material of classes for young children. Examples of the choice of contemporary works in accordance with the educational purpose are given.