Данная статья отмечает важность и значимость клинической работы в школе в случае врождённых речевых нарушений у детей. Эта тема важна в сфере образования, т. к. требует учёта критериев и норм при разработке программ медицинского вмешательства для коррекции проблемы и успешного включения ребёнка в текущий контекст. В настоящей работе в краткой форме представлены следующие темы: международная классификация болезней, процессы оценки состояния пациента и постановки диагноза, что может быть важно не только для экспертов, но и для всех участников образовательного процесса.
This article has a purpose to point out the importance and meaning of clinical work at school in the case of congenital language disorders. This issue is extremely important in the field of education, since it requires specialists to take into account the criteria and standards when developing medical intervention programs to correct the problem and successfully include the child in the current context. In this document, the following topics will be briefly presented: International classification of diseases (mainly, of language disorders), and the processes to assess the patient's condition and make an adequate diagnosis, which can be of vital importance not only for experts, but also for all those agents, involved in the educational process - parents, teachers.