В данной статье рассматриваются вопросы, касающиеся социализации детей дошкольного возраста с нарушениями зрения. Актуальность исследуемой проблемы обусловлена разработкой эффективных программ и стратегий социализации дошкольников с нарушениями зрения. Подробно описаны и приведены результаты, подвергнутые статистическому анализу для выявления значимых различий между группами дошкольников с нарушениями зрения и с нормотипичным развитием. Дошкольники с нарушениями зрения имеют ограниченный социальный опыт во взаимоотношениях со сверстниками и взрослыми, различии эмоций человека, а также недостатках развития самоконтроля, послушности и гигиены.
This article discusses issues related to the socialization of preschool children with visual impairments. The relevance of the problem is determined by the development of effective programs and strategies for socialization of preschool children with visual impairments. The results that were subjected to statistical analysis to identify significant differences between groups of preschool children with visual impairment and normotypic development are described in detail. Preschoolers with visual impairments have limited social experience in relationships with peers and adults, differences in human emotions, as well as shortcomings in the development of self-control, obedience, and hygiene.