Настоящая работа представляет собой описание трех основных уровней, которые необходимо учитывать при изучении языковых патологий, как врожденных, так и приобретенных, с точки зрения нейропсихолингвистического подхода. Применение многоуровневого подхода на практике облегчило бы понимание различных компонентов, составляющих систему обработки языка. Развитие нейропсихолингвистической модели, которая включает в себя, как нейробиологию, по крайней мере, с референтной точки зрения, так и вербальное поведение через исследования в экспериментальной лингвистике, будет охватывать большую часть потребностей во время оценки, диагностики и, кроме того, реабилитации различных языковых изменений.
The present work consists of a general exposition, based on a comprehensive vision, of the three main levels, necessary to take into account when carrying out the study of language pathologies - both innate and acquired - from a neuropsicolinguistic approach. A tiered approach would facilitate the understanding of the different components that are part of the linguistic processing system (LPS). The development of a neuropsicolinguistic model, which considers both neurobiology -at least from a referential point of view- and verbal behavior -through studies in experimental linguistics-, based on a main axis, formed by the different cognitive processes - both basic and complex - that constitute the support of cognitive activity and, mainly, of the LPS, would respond to an innovative proposal - although not necessarily novel - which would cover a large part of the needs at the time of the evaluation, the diagnosis and - in addition - the rehabilitation of the different linguistic alterations.