Статья посвящена изучению оценки уровня тревожности выпускников
четвертых классов на этапе их перехода на уровень основного общего образования. Пред-
ставлен анализ характера проявления школьной тревожности в целом и отдельных ее пара-
метров; особое внимание обращено на речевую тревожность, недостаточно изученную
в психолого-педагогических исследованиях настоящего времи. Выявлен ряд особенностей про-
явления тревожности у выпускников начальной школы, влияющие на протекание дальнейшего
этапа их адаптации к новой системе требований следующей образовательной ступени.
The article is devoted to the study of assessing the level of anxiety of fourth-grade
graduates at the stage of their transition to the level of basic general education. The analysis of the
nature of manifestation of school anxiety in general and its individual parameters is presented; spe-
cial attention is paid to speech anxiety, insufficiently studied in the psychological and pedagogical
studies of the present. A number of features of the manifestation of anxiety among elementary
school graduates have been identified that affect the course of the next stage of their adaptation to
the new system of requirements of the next educational level.