В статье выявлена роль уровня лидерских качеств в процессе адаптации студентов-первокурсников. В ходе исследования были использованы тесты для диагностики лидерских качеств, самооценки и тревожности, а также проективная методика. Выявлена специфика взаимосвязи уровня лидерских качеств и тревожности и самооценки студентов-первокурсников. Установлено, что чем выше уровень лидерских качеств, тем легче респонденты переживают состояние адаптации. Исходя из этих результатов, был произведён также теоретический анализ литературы по теме адаптации в учебном процессе.
The article reveals the role of the level of leadership qualities in the process of adaptation of first-year students. The study used tests to diagnose leadership skills, self-esteem, and anxiety, as well as a projective technique. The specificity of the relationship between the level of leadership qualities and anxiety and self-esteem of first-year students is revealed. It was found that the higher the level of leadership qualities, the easier it is for respondents to experience the state of adaptation. Based on these results, a theoretical analysis of the literature on adaptation in the educational process was also made.