В статье рассматривается проблема эмоционального предвосхищения результата у детей дошкольного возраста в исследованиях отечественных и зарубежных исследователей. Меха- низм эмоционального предвосхищения заключается в развитии способности детей эмоционально предвосхищать результаты собственных и чужих действий, активизировать прошлый опыт. Для изу- чения способности детей с нарушениями речи прогнозировать эмоции в различных социальных ситу- ациях было проведено эмпирическое изучение 54 детей дошкольного возраста. Выявлено, что боль- шинство детей испытывают трудности в предвосхищении эмоций. Наиболее успешно дошкольники способны прогнозировать эмоции радости и грусти, в организованной деятельности в сфере отноше- ний ребенок-родитель.
The article deals with the problem of emotional anticipation of the result in preschool children in the research of domestic and foreign researchers. The mechanism of emotional anticipation lies in the development of children's ability to emotionally anticipate the results of their own and others' actions, and to activate past experiences. To study the ability of children with speech disorders to predict emotions in various social situations, an empirical study of 54 preschool children was conducted. It was revealed that the majority of children experience difficulties in anticipating emotions. The most successful pre-school students are able to predict emotions of joy and sadness in organizational activities in the field of child-parent rela- tions.