В предлагаемой статье рассматриваются психологические аспекты способности к творческой самореализации студентов вуза; делается обзор современных психологических исследований по данной проблеме; анализируются идеи, связанные с разработками концептуальных положений по развитию способностей к творческой самореализации у студентов; исследуются тезисы о положительной природе индивида и возможностях его самоактуализации. Автор раскрывает значимость творчества как высшей человеческой потребности с психологической точки зрения. Актуализация исследуемой проблемы связана с необходимостью максимальной мобилизации личности по реализации себя в избранном виде деятельности с целью достижения соответствующего уровня способностей к творческой самореализации. В статье анализируются различные компоненты творческой самореализации, предлагается обновление научно-теоретической основы системы высшего образования в направлении разработки и реализации образовательных программ профессионального обучения. В связи с этим делается вывод о том, что движение студентов к своей личностной и творческой самореализации станет реальным при условии выполнения преподавателями вуза определенных учебно-воспитательных задач
In the present article, psychological aspects of the ability to creative self-realization of university students are considered; an overview of modern psychological research on this issue is done; ideas related to the development of conceptual provisions for developing abilities for creative self-realization among students are analyzed; the theses on the positive nature of the individual and the possibilities of his self-actualization are examined. The author reveals the importance of creativity as the highest human need from a psychological point of view. The actualization of the investigated problem is connected with the need for maximum mobilization of the individual to realize himself in the chosen kind of activity with the aim of achieving an appropriate level of abilities for creative self-realization. The article analyzes various components of creative self-realization; it is proposed to update the scientific and theoretical basis of the higher education system in the direction of developing and implementing educational training programs. In this regard, it is concluded that the movement of students to their personal and creative self-realization will become real in the condition of the fulfillment by university teachers of certain teaching and educational tasks