В статье рассматривается становление и развитие кафедр географического профиля в Казанском педагогическом университете в ХХ и в начале ХХI веков. В 1922 году под руководством профессора Б.Ф. Адлера открывается первая кафедра "Методика естествознания и географии". Данная кафедра просуществовала до 1928 года. Вновь в КГПУ кафедра "Географии" была открыта в 1933 году и заведующим назначается доцент Н.И. Воробьев. В 1949-1953 годы в КГПИ работала кафедра "Методика географии и школьного краеведения", заведующим был назначен доктор педагогических наук, профессор В.А. Кондаков. В 1989 году КГПУ на базе кафедры географии создаются кафедры: физической географии и геологии; экономической и социальной географии. Преподаватели обращали огромное внимание организации на кафедре полевых и педагогических практик, совершенствованию методики преподавания географии в школе и вузе. В разные годы преподаватели кафедр географического профиля уделяли значительное внимание использованию в учебном процессе элементов политехнизации, интеграции, информатизации, экологизации географических дисциплин и географического образования.
The article deals with the history of formation and development of the Department of geography at the Kazan Pedagogical University in the 20th and early 21st century. Training teachers of geography at the University began in 1918 in the Department of biology and geography. In 1922, opened the first Department of methods of natural science and geography, led by Professor B. F. Adler, and after 6 years, this Department was closed. After some times, the Department of geography at KSPU was opened in 1933 headed by Professor N.I.Vorobyov. In 1949, the pedagogical Institute opened a second Department of "Methods of geography and the school of local history", head of the Department is V. A. Kondakov - doctor of Pedagogic, Professor. In 1989, the decision of the Academic Council of KSPU on the basis of the Department of geography created two departments: physical geography and Geology, economic and social geography. Since the opening of the departments, teachers in their work focused on the problems of training highly qualified teachers of geography for secondary schools of cities and rural areas of the Republic of Tatarstan. Teachers of the Department of geographical profile paid considerable attention to the use of local lore approach, polytechnic, Polytechnic, integration, Informatization, greening of geography in the educational process.