В статье представлены результаты исследования взаимосвязи различных когнитивных процес-сов (восприятия, памяти, внимания, воображения и мышления) и оценочных характеристик мен-тальных репрезентаций познавательных психических состояний у студентов. Показаны ведущие когнитивные процессы во взаимосвязи с состояниями вдохновения и заинтересованности: мен-тальные репрезентации состояния заинтересованности характеризуются значимыми взаимосвя-зями с процессами внимания и восприятия, тогда как вдохновения - с особенностями памяти, воображения и мышления студентов. Выделены ядерные составляющие ментальных репрезен-таций состояний вдохновения и заинтересованности.
The article presents the results of a study of the relationship of various cognitive processes (percep-tion, memory, attention, imagination and thinking) and the evaluation characteristics of the mental rep-resentations of cognitive mental states in students. Leading cognitive processes are shown in conjunction with states of inspiration and interest: mental representations of states of interest are characterized by significant relationships with the processes of attention and perception, whereas in-spirations are with features of memory, imagination and thinking of students. The nuclear components of mental representations of states of inspiration and interest are highlighted.