Работа посвящена изучению мотива выбора профессии студентами педагогических вузов. Актуальность исследования обусловлена социально-экономическим запросом общества на подготовку специалистов высокого уровня. Становление и развитие профессионального самосознания, профессиональной идентификации начинается с осознанного выбора профессии. Профессия педагога требует от специалиста высокого интеллектуального, эмоционального напряжения и не относится к числу высокооплачиваемых или популярных. Практическая значимость исследования заключается в изучении отношения студентов к выбранной профессии, что необходимо учитывать при разработке содержания образовательных программ, направленных на формирование и развитие профессионального самоопределения на этапе обучения в ВУЗе.
Work is devoted to studying of motivation of profession's choice by students of pedagogical higher education institutions. The relevance of a research is caused by social and economic request of society for training of specialists of high level. Development of professional consciousness, professional identification begins with profession's choice. The profession of the teacher demands from the expert of high intellectual, emotional pressure and is not among highly paid or popular. The practical importance of a research consists of studying of the student's relation to the chosen profession that needs to be considered during to process of developing contents of the educational programs directed to formation and development of professional self-determination at the university's study.