Современные тенденции и квалификационные требования к педагогу в современных условиях актуализировали проблему подготовки педагогов вузов. В статье проведен анализ педагогических компонент профессиональной деятельности преподавателя вуза. Обоснована необходимость педагогической подготовки преподавателей, не имеющих базового педагогического образования. Теоретический анализ многочисленных научных трудов предоставил возможность отобразить взгляды ученых на данную проблему.Для осуществления своей миссии педагогу необходимо обладать готовностью к решению профессиональных педагогических задач, иметь базовый уровень профессиональной педагогической компетентности.
Modern trends and qualification requirements to the teacher in modern conditions actualized the problem of training of University teachers. The article includes the analysis of pedagogical components of professional activity of university professors. The necessity of pedagogical training of professors without basic pedagogical education is substantiated. Theoretical analysis of numerous scientific papers provided the possibility to reflect views of scholars on this issue. In order to fulfill their mission, pedagogues need to be ready to solve professional pedagogical tasks, have a basic level of professional pedagogical competence.