В статье раскрывается значимость профессиональных конкурсов в деле развития творческой активности молодых педагогов, стимулирования их профессионального развития, проявления своей акмеологической позиции. Акцентируется внимание на условиях, обеспечивающих возможность участия молодых педагогов в разных профессиональных конкурсах: сформированность умения анализировать, обобщать, систематизировать и презентовать опыт собственной профессиональной деятельности или методические разработки;овладение "конкурсным" поведением как готовность быть в активной психической деятельности, направленной на реализацию своего личностного потенциала, и решать в конкурсной ситуации три уровня действий - эмоционально-волевые, мотивационные, личностные.
The article reveals the importance of professional competitions in the development of creative activity of young teachers, stimulating their professional development, the manifestation of their acmeological position. The attention is focused on the conditions that provide the opportunity for young teachers to participate in various professional competitions: the formation of the ability to analyze, summarize, systematize and present the experience of their own professional activities or methodological developments; mastering the "competitive" behavior as a willingness to be in an active mental activity aimed at the realization of their personal potential, and to decide in a competitive situation three levels of action - emotional-volitional, motivational, personal.