В статье описан опыт сопровождения исследовательской деятельности студентов педагогической магистратуры в Институте психологии и педагогики ТюмГУ. Представлены основные виды исследовательской деятельности студентов: учебно-исследовательская; научно-исследовательская; научная. Учебно-исследовательская деятельности реализуется в рамках учебных дисциплин на протяжении всего периода обучения через систему учебно-исследовательских заданий. Научно-исследовательская деятельность в семестре входит как обязательная в образовательную программу уровня магистратуры и предполагает прохождение каждым студентом полного цикла исследования. Научная деятельность связана с включенностью студентов в научные проекты кафедры, института. Условиями успешного сопровождения научно-исследовательской деятельности студентов магистратуры являются: постоянное обогащение научной среды вуза, формирование партнерской модели научно-исследовательской деятельности преподавателей и студентов.
The article describes the experience of supporting students' research activities in Pedagogical Magistracy at the Institute of Psychology and Pedagogy of Tyumen. The main types of research activities of students are presented: educational-research; scientific-research; scientific. Educational-research activities are implemented within the framework of educational disciplines throughout the whole period of training through the system of educational-research tasks. Scientific-research activity in the semester is included as obligatory in the educational program of the master's level and involves each student completing a full research cycle. Scientific activity is related to the students' inclusion in the scientific projects of the department, institute. The conditions for successful support of graduate students' scientific-research activities are: the constant enrichment of the university' scientific environment, the formation of a partner model for research activities between teachers and students.