В работе рассматривается значение предметов медико- биологической направленности в профессиональной подготовке будущих дефектологов. Особое внимание уделяется темам, которые формируют систему знаний об особенностях структуры дефекта слуховой сенсорной системы, времени его проявления, с одной стороны, особенности высшей нервной деятельности, связанные с педагогическими и психологическими характеристиками, с другой стороны. Они являются основополагающими для выработки адекватных, современных приёмов, необходимых в деятельности учителя-дефектолога. Практическое значение результатов заключается в возможности их использования в образовательном процессе вуза по подготовке учителей - дефектологов.
This paper examines the value of the items of biomedical orientation in training of future defectologists. Particular attention is paid to the topics that form the system of knowledge about the features of the structure of the defect of the auditory sensory system, the time of its manifestation, on the one hand, the features of higher nervous activity associated with pedagogical and psychological characteristics, on the other hand. They are fundamental for the development of adequate, modern techniques necessary in the activities of the teacher-defectologist. The practical significance of the results lies in the possibility of their use in the educational process of the University for the training of teachers - defectologists.