Современная школа предъявляет высокие требования к личности и профессиональным качествам современного учителя литературы. Прежде всего учитель должен знать свой предмет, быть готов к постоянному самообразованию, к получению новых знаний и навыков по своему предмету, в частности, знать основные этапы развития русской литературы, проводить сравнительный и сопоставительный анализ явлений русской литературы с основными направлениями развития литератур народов России и мировой литературы. Целью нашего исследования является теоретическое обоснование и методическая разработка системы аудиторных занятий с применением интерактивных и цифровых технологий в университете (Kazan Federal University), позволяющей формировать профессиональные навыки и умения будущих школьных учителей русской литературы для эффективного преподавания современной русской литературы в школе. В данной статье предложенная методика продемонстрирована на примере практического занятия по творчеству современного русского писателя Валентина Григорьевича Распутина. Практическая значимость исследования состоит в том, что предложены теоретически обоснованные и проверенные в ходе опытно-экспериментальной работы методические рекомендации по внедрению интерактивных технологий в процесс профессиональной подготовки будущих учителей русской литературы.
A modern school places heavy demands on the personality and professional qualities of a modern teacher of literature. First of all, the teacher must know his subject, be ready for constant self-education, be ready to acquire new knowledge and skills in his subject, to know the main stages of the development of Russian literature, to conduct a comparative analysis of the phenomena of Russian literature with the main directions of the development of literature of the peoples of Russia and the world literature as a whole. The aim of our study is to justify theoretically and devise methodologically a system of classroom studies with the use of interactive and digital technologies at university (Kazan (Volga Region) Federal University). This allows us to develop professional habits and practical skills of future school teachers of Russian literature for the effective teaching of modern Russian literature at school. In the course of research the following results were obtained: methodic guidelines for the use of interactive and digital technologies in the classroom studies of historical, literary and pedagogical disciplines were theoretically devised and implemented into the practice of professional training of teachers of Russian literature at the University. In this article, the proposed method is demonstrated by the example of practical training on the work of modern Russian writer Valentin Rasputin. The practical significance of the study lies in the fact that methodological recommendations and guidelines were proposed, theoretically justified and tested during our experimental work, in order to introduce interactive and digital technologies in the process of training future teachers of Russian literature.