Изучение саморегуляции позволило узнать, каким образом она взаимосвязана с другими психо-логическими явлениями, такими, как самоконтроль, принятие решений, эмоциональный кон-троль, личность. Это позволило определить набор характеристик и моделей, объясняющих уча-стие когнитивных процессов в осознанном контроле над эмоциями и мотивациями. Оценка са-морегуляции в нормальных контекстах тесно связана с профилактическими аспектами, направ-ленными на выявление и стимулирование предупреждающих факторов, благоприятствующих здоровому поведению и социальному сосуществованию в семейном, образовательном и трудовом контекстах.
The study of self-regulation has made it possible to know its implication and relationship with other psychological constructs, such as self-control, decision making, emotional control and personality, thus defining a set of precepts and explanatory models, necessary for understanding the participation of Cognition in the voluntary control of affectivity and motivation. Its evaluation in normal contexts is closely related to preventive-promotional aspects, mainly aimed at identifying and enhancing those protective factors necessary for the stimulation of healthy behaviors and social coexistence, within the family, educational and work environments.