Актуальность изучения понимания эмоциональных состояний детьми с расстройством аутисти-ческого спектра обусловлена тем, что трудности в понимании эмоций других людей является одним из основных признаков аутизма, тогда как понимание детьми эмоциональных состояний друг дуга является значимым фактором их успешной адаптации и социализации в обществе. Целью исследования являлось изучение понимания эмоциональных состояний дошкольниками с РАС. Была использована методика "Эмоциональные лица" Н.Я. Семаго. Было выявлено, что наиболее успешно дошкольники с РАС дифференцировали эмоциональные состояния "радости" и "печали", особые трудности у детей возникали при понимании таких эмоциональных состоя-ний как "удивление", "сердитость" и "обида".
Understanding each other's emotional states is a significant factor in children's successful adaptation and socialization. While difficulties in understanding other people's emotions are one of the main manifestations of autismspectrum disorder. The aim of thisresearch is to study the understanding of emotional states of preschool children with ASD. The "Emotional faces" methoddeveloped by N.Y. Semagowas used for this study. It was revealed that preschoolers with autism spectrum disor-der differentiated the emotional states of "joy" and "sadness" most successfully.However, children had particular difficulties in understanding such emotional states as "surprised", "angry" and "resent-ment".